75… and still going strong!

Afgelopen september werd mijn moedertje 75. Dat is natuurlijk reden voor een feestje! Om het te vieren heb ik haar een weekendje meegenomen naar het altijd mooie Zeeland.

Vrijdag 22 maart 2024. Iets na tweeën sta ik in Helmond om mijn moeder op te halen voor de lange rit naar Ouwerkerk. Het is niet een heel bijzondere rit, maar we kletsen natuurlijk volop. Rond half vijf arriveren op park Salvatorhoeve. Het is even zoeken naar het juiste huisje, maar dat lukt.

Nadat l de auto is uitgeladen en we een korte inspectie hebben gemaakt rijden we naar de lokale Jumbo voor wat boodschappen. Onderweg word ik uitgenodigd om ‘s avonds een hapje te gaan eten. Dat scheelt toch weer koken en afwassen. Terug in het huisje gaat de kachel aan en drinken we een glas wijn terwijl we zoeken naar een geschikt restaurant.

Even de kou eruit stoken

We vinden de Cleene Mossel in Bruinisse wel wat en boeken een tafeltje. Rond half acht arriveren we. Het blijkt dat reserveren niet nodig was geweest. Er is naast ons nog slechts één tafel bezet. We kiezen een plek en bestellen een aperitief.A

We besluiten voor het viergangenmenu te gaan en genieten van zeebaars, makreel, boereneend en een citroendessert. De gastheer is joviaal met de wijn. We mogen iedere gang eerst proeven en de halve glaasjes worden vervolgens voor driekwart gevuld. Het is een gezellige avond met zeer lekker eten! Mocht je in de buurt zijn, De Cleene Mossel is zeker een aanrader.

Lekker eten

Zaterdag 23 maart 2024. De dag begint rustig als ik rond acht uur op sta. Ik steek de haard aan en spring onder de douche. Daarna drink ik rustig een kop koffie. Als mijn moeder opstaat zet ik het ontbijt klaar. Een paar heerlijke broodjes en een Zeeuwse Bolus gaan er wel in.

Na het ontbijt vertrekken we op ons gemakje naar Bruinisse. Hier vindt de voorjaarsmarkt plaats. Na een rondje gelopen te hebben we de markt gezien en verlaten we Bruinisse. Het waren twaalf fantastische minuten.

We rijden door richting Renesse waar de auto parkeren en aan een wandeling beginnen. We lopen door een mooi stukje natuur richting het strand. Het waait flink, maar het is droog en af en toe pakken we de zon mee. Op het strand aangekomen is het tijd voor een kop koffie. We nestelen ons op het terras van De Zwakuw en zitten heerlijk uit de wind. Net voor de koffie arriveer begint het helaas heel hard te regenen. We verhuizen snel naar het overdekte terras en genieten van onze koffie met appeltaart.

Een mooi stukje natuur bij Renesse

Als de koffie op is, is het ook weer droog. Onze wandeling vervolgt zich over het strand. Gelukkig hebben we de wind in de rug.

Nu al de leukste foto van 2024

Bij de volgende strandtent staan we rechts af om door de duinen verder te gaan. Na een tijdje komen we terug bij op de weg waar we al gelopen hadden. Niet veel later slaan we linksaf het bos in. Het is een veelzijdig gebied hier! Als we het bos verlaten hebben we vijf kilometer in de benen en staan we weer bij de auto.

Lekker wandelen

We rijden naar Neeltje Jans waar we lunchen. De kibbeling smaak heerlijk!

Kibbeling in een vreetschuur

We rijden verder, of eigenlijk terug, richting Zierikzee. ik had nog ergens een uitkijktoren gezien, maar die blijkt niet veel soeps. Bovendien regent het weer. Om toch nog even de dijk te bekijken ga ik op een willekeurige weg rechtsaf. Ik parkeer de auto en maak een paar foto’s.

De fotograaf
De foto

Dan gaan we verder richting Zierikzee. Door dit stadje lopen we een klein rondje. Terwijl we dit doen gaat moeders even tegen de vlakte. De alleraardigste passanten vragen of alles goed gaat, maar er is gelukkig niets aan de hand. Als het weer begint te regenen schuilen we even in de Zeeman voor de regen. Langzaam lopen we weer terug naar de parkeerplaats. Het is een alleraardigst stadje.

Zierikzee

Dan terug naar ons huisje. De koffie gaat pruttelen en de kachel weer aan. Even bijkomen! Nog een klein glaasje wijn erin en we hebben nieuwe energie om weer op pad te gaan. We rijden terug naar Zierikzee waar ik gereserveerd heb bij Restaurant Gris Sec. Bij binnenkomst schrokken we even van de bezetting van de avond. Er is een tafel van vier en een lange tafel met een groep van twaalf.

We nemen plaats en laten ons verwennen met asperges met rivierkreeft, wortel met tartaar, Anjou duif en een dessert van yoghurt en appel. Het is een heerlijk menu en de glaasjes wijn passen er ook zeer goed bij. Het is wederom een zeer geslaagde en gezellig avond! Oh, van die groep van twaalf hadden we niet echt last. Op het moment dat de drank echt bij ze begon in te dalen verlieten wij het etablissement weer.

Het asperge seizoen is weer geopend

In ons huisje gaat er nog een glas wijn in en ontspannen we wat voor we onze bedjes opzoeken.

Zondag 24 maart 2024. Het is al weer de laatste dag van ons uitje. Na een heerlijk ontbijt laad ik de auto in en vertrekken we weer richting Helmond. Ik zet mijn moedertje veilig thuis af, drink nog een kop koffie en neem afscheid. Dat was een geslaagd weekend! We hebben gezellig gekletst, gegeten, gelachen en genoten! Dit neemt niemand ons meer af.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 gedachten over “75… and still going strong!”

Ontdek meer van Silver Gazelle

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.