KWF 2/4 Lunchen bij de Hertog

Hartverwarmend is het! De donaties stromen binnen uit alle hoeken. Vrienden, familie, collega’s, zelfs vrienden van weleer. Prachtig, mijn dankbaarheid is niet in woorden uit te drukken.

Zaterdag 22 augustus 2020. Vandaag moet er weer gefietst worden. Maar dat gaat natuurlijk niet op een lege maag. We beginnen daarom met pantosti’s. Prima prima!

Na het ontbijt beginnen we met een leuke speurtocht. De route begint een kilometer vanaf de camping, en met enkel een pijl is de richting die we op moeten een pure gok. We beginnen goed, maar maken een foutje. Dat foutje leidt ons over een pad, wat een wandelaar zelfs zou overslaan.

Gelukkig slaan we ons er doorheen en vinden we de start. We fietsen als eerste naar Kasteel Bleijenbeek. Een mooie ruine, maar de foto wordt vooralsnog gefotobombed door een auto. Via de golfclub rijden we Nationaal Park De Maasduinen in. Ook hier moeten we over een niet bestaand pad. Dat weten we op te lossen en zo staan we ineens op een leuk bruggetje.

Niet veel later worden prachtige heidevelden afgewisseld door duinen en bossen. De paden worden wat officiëler en de drukte iets groter.

Bij een heideveld is het tijd voor een korte pitstop. We bedenken alsvast wat we vanavond willen eten en rusten wat uit. Dan weer verder. Bossen, heide en duinen. Het is een prachtig gebied.

Na een tijdje verlaten we het NP en rijden we wat door boerengebied. Op zich prima, want een van de boeren verkoopt een prima stuk Limburgse vlaai. Abrikozen hebben we gekozen.

Na de vlaai komen we langs wat vennen. Ook hier genieten we volop van het uitzicht en de rust.

Het laatste stukje voor de lunch brengt ons naar Arcen. We zijn iets te vroeg voor onze lunchdate bij de Hertog, vandaar dat we nog even naar het kasteel fietsen. Ik heb nooit geweten dat Arcen zo populair onder toeristen is. Het wemelt ervan. We kijken vluchtig naar het kasteel en fietsen terug.

Dan is het tijd voor lunch. Zoals gezegd hadden we gereserveerd bij Hertog Jan Proeverij. Dat was maar goed ook, het was flink druk. We krijgen een tafeltje en nemen een drankje (geen Hertog Jan), een hapje en nog een drankje (wel Hertog Jan). Dan is het tijd voor de tocht terug naar de tent.

De terugweg begint matig. Een fietspad langs de N271. Niet bijster inspirerend,  maar we gaan gestaag verder. Bij Wellerlooi mogen we een stukje langs de Maas, maar niet voordat Sander de uitkijktoren beklommen heeft. Het uitzicht is prachtig!

We fietsen door en mogen eindelijk weer even het bos in. Dat fietst toch stukken leuker. We passeren weer een ven en genieten weer volop.

Als we plots in Nieuw Bergen voor de Jumbo staan doen we even boodschappen voor de couscous van vanavond. Hup snel weer door. De laatste kilometers gaan weer door het bos. Smalle paadjes, zanderige ondergrond en heuveltjes. Dit is toch het leukste!

Als laatste passeren we weer Kasteel Bleijenbeek. Nu kan de foto wel genomen worden.

Dan vliegen we door het bos terug naar de camping. Kleine druppels beginnen te vallen. Het tempo en de genomen risico’s gaan omhoog, maar we redden het. Voor het met bakken naar beneden komt zitten wij droog onder de tarp.

Dat waren weer 64 kilometers voor het KWF. Iets meer dan gepland, maar dat mocht de pret niet drukken.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Silver Gazelle

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.