De beste wensen!

Drie nachten Borger, dat is een prima alternatief voor vier weken Nieuw Zeeland. Misschien niet zo warm, maar minstens zo gezellig.

Woensdag 30 december 2020. We arriveren iets na het middaguur op natuurkampeerterrein Borger. We melden ons als aanwezig en zetten de tent op. Dat gaat weer vlotjes, in tegenstelling tot de campertjes die vastlopen in de modder. Eenmaal geïnstalleerd begint Monique aan de sfeerverlichting. Gekleurde lampjes versieren onze tent. Dan is het tijd voor lunch waarna we Nicoline gedag zeggen en haar date ontmoeten.

’s Middags lopen we even naar het informatiecentrum Boomkroonpad. De afhaalbalie is open voor warme chocolademelk. Boffen! We lopen terug in het zonnetje en beginnen aan ons kampvuur.

Iets te vroeg beginnen we met de voorbereidingen van het diner. Het wordt een stoofpot met kip. De Dutch Oven gaat op het vuur en bereid in 45 minuten een heerlijk maal. Iets na zessen is de maaltijd verorberd.

’s Avonds genieten we nog van ons vuurtje, de volle maan en we kletsen nog wat her en der. Als het echt koud wordt schieten we de verwarmde tent in. Na een spelletje Scrabble duiken we onder de wol. Lekker warm!

Donderdag 31 december 2020. Na een heerlijke nacht staan we op. Even afwassen en ontbijten voor ik nog even mijn bed in duik. Niet heel gezellig, maar wel noodzakelijk. Om half 12 ben ook ik fris en fruitig en besluiten we een wandeling te maken.

Het wordt de Erfgoed Route door de lokale bossen. Het is een mooie tocht en langzaam warmen we op van de beweging. De route leidt ons langs diverse vennen en een hunebed.

Op het laatste stukje spotten we nog een geel kleverig koraalzwammetje. Het schijnt niet heel zeldzaam te zijn, maar wij hadden dit bijzondere ding nog niet gezien.

Terug bij de tent is het tijd voor lunch, kampvuur en een pot Scrabble. Carla, een van de vaste oud en nieuw campinggasten komt een zelfgemaakte appelbeignet brengen. Heerlijk! Niet veel later komt ook de boswachter even langs met een oliebol.

Daar het Oudejaarsavond is, had Monique bedacht te gourmetten. Dat gaat dus prima op de deksel van de Dutch Oven in het open vuur. Het is een doorslaand succes!

Na de gourmet kletsen we gezellig de avond door. Op de achtergrond luisteren we naar de Top 2000 en op de voorgrond zien we hoe veel campinggasten zich bij elkaar voegen. Heel corona proof zal het niet zijn geweest, maar dat is ieders eigen verantwoordelijkheid. Gedurende de avond krijgen we diverse bezoekers aan onze tent. Iedereen vindt de gekleurde lichtjes (jaloersmakend) gezellig en wil een foto voor het thuisfront.

Om twaalf uur geven we elkaar een dikke smakkerd en besluiten we nog even Nicoline een gelukkig nieuwjaar te wensen. We kletsen een half uurtje en liggen rond een uur of één onder onze warme wol.

Vrijdag 1 januari 2021. We staan op en genieten van ons nieuwjaarsontbijt. Dit is een dag eerder bezorgd door de boswachter en bevat broodjes, beleg, eitjes en jus d’orange. Prima start van het jaar en een goede basis voor onze wandeling. Vandaag doen we het Bijvoet Pad vanuit Borger. Dit leidt ons 12,5km door het gebied rondom Borger..

De route is aardig, maar gaat iets te veel over wegen en iets te weinig over paden. Wel zien we mooie stukken Drenthe en passeren we enkele hunebedden.

Af en toe breekt de zon even door, maar we warmen ons vooral op aan de beweging zelf. Heerlijk, het wordt bijna te heet met onze dikke truien en jassen.

Na de wandeling gaan we terug naar de camping waar we weer een lekker warm vuurtje maken, een potje Scrabllen en een paar drankjes doen. Als het etenstijd is, is het de laatste test voor de Dutch Oven. Vandaag staat er pizza op het menu.

Best prima gelukt toch! Gelukkig zie je de onderkant niet, want die was net te warm gebakken. Evengoed smaakte het prima!

Tegen achten duiken we de tent in. Kacheltje aan en nog even rustig in de warmte genieten van een paar geslaagde dagen winterkamperen.

Zaterdag 2 januari 2021. De dag begint met een buitje, altijd fijn zo’n natte tent. We ontbijten en ruimen de boel op. Dat gaat vlotjes, maar blijft het minst leuke aan het kamperen. We zeggen Nicoline gedag en vertrekken richting Deventer waar we onze vriend Joost nog even een gezond 2021 wilden wensen. Oh, en niet onbelangrijk, wilden we ook even zijn nieuwe vlam Riet ontmoeten.

Inmiddels zijn we thuis en is de woonkamer overgenomen door een natte tent. Morgen is het hopelijk droog en opgeruimd.

Zo, dat was het laatste kampeeravontuur van 2020 en het eerste van 2021. Dat er nog maar veel mogen volgen dit jaar en hopelijk kan ik jullie volgend jaar een gelukkig en gezond 2022 wensen vanuit Nieuw Zeeland. Nu houd ik het bij de beste wensen voor 2021.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Silver Gazelle

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.