Hoe vet was dat!

Het is zo ver! De dag dat we in een helikopter stappen en landen op de gletsjer! Dat is echt een onvergetelijke ervaring!

Woensdag 3 januari 2024. Monique is weer akelig vroeg wakker. Ze begint met het lezen van haar boekje in de auto. Ik slaap nog een uurtje door. Na ons ontbijt ruimen we de boel op en vertrekken we richting Lake Matheson. Ja, precies het meer wat we gisteren overgeslagen hadden wegens de bewolking.

Bij het meer beginnen we aan een korte wandeling van 4 km. Halverwege komen we bij de View of Views. De wolken zijn niet helemaal weg, maar met een beetje geduld krijgen we toch nog wat bergtoppen te zien.

Diep in de verte zien we Mt. Tasman

We lopen op ons gemakje terug en drinken een kop koffie in het bijgelegen café. Na de koffie is het tijd om terug naar Franz Josef te rijden. Ruim op tijd melden we ons bij HeliServices.NZ. We moeten nog even wachten, maar iets na half twaalf krijgen we de veiligheidsinstructies. Niet veel later stappen we samen met vier anderen en de piloot in!

Helikopter

Dan begint ons avontuur. We vliegen de Franz Josef Gletsjer in. Wat we gisteren niet konden zien, zien we nu van extreem dichtbij.

Close up van Franz Josef

We vervolgen onze tocht via Tasman Glacier. De piloot doet lekker rustig aan en vliegt een rondje om de piek van Mt. Tasman (3497 meter). Hierbij worden we ook nog ruimschoots getrakteerd op close ups van Mt. Cook (3753 meter).

Mt. Tasman

Ik de verte zien we Lake Tekapo en de Hooker Valley liggen. Ja zo dicht zijn we bij het beginpunt van onze reis. Machtig! Dan is het tijd voor een korte stop. We landen op een plek waar de piloot het veilig acht en we stappen uit om even de wijdheid van de gletsjer te aanschouwen.

Landen op de gletsjer

Na de stop zien we Fox Glacier nog liggen en dan is het tijd om terug te vliegen. De bewolking neemt weer toe waardoor de piloot een iets andere route dan gepland moet nemen. Maar niet veel later staan we weer veilig op de grond. Dit was toch wel een van de mooiste dingen die ik ooit heb mogen doen!

We komen bij van de vlucht bij het lokale bakkerscafé waar we pies eten. Vandaag mince & cheese en butter chicken. Ze vallen wat tegen.

Na de lunch is het tijd om naar de Hokitika Gorge te rijden. Na een korte stop in Holitika zelf arriveren we bij de Gorge. We binnen aan de wandeling die ons door een regenwoud de kloof in leidt. Al snel passeren we de blauwe rivier. We volgen het pad en komen bij een strandje. Ik doe mijn schoenen uit en sta niet veel later pootje te baden in het ijskoude water. Gezien de extreem hoge populatie sandflies houd ik dit niet heel lang vol. Ik voel me overal gestoken worden.

Hokitika Gorge

We lopen terug en rijden door naar Greymouth. Daar doen we wat boodschappen. Dan door naar Rapahoe. Hier hebben we een camping geboekt. We zetten de tent op en kijken uit op de strand. Dat betekent een snelle plons! En een plons is het, want de golven en stroming zijn zo sterk dat Monique gewoon omgeblazen werd.

Na de plons en een douche rijden we naar Top Shop Runanga. Hier halen we fish & chips to go. De verkopende dame, we noemen haar crazy eyes, is niet bijster vriendelijk. Maar ze levert wel een prima maaltijd.

De lokale snackbar

We eten onse fish & chips op bij de tent. Daarna doen we lekker rustig aan. Ondanks dat we hier aankwamen met prachtig weer, is de zon toch weer verdwenen achter een dik pak wolken en is de wind weer aangetrokken. Heel jammer! Evengoed pakken we toch nog de zonsondergang mee.

Sunset bij Rapahoe Beach

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Silver Gazelle

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.