De Brabanste Peel

Zullen we anders volgend weekend gaan kamperen? Dat was een bijzonder goed idee. Gelukkig direct een plekje geboekt op de Vlagberg want die was daarna weer ramvol. Charlie mocht logeren in Helmond dus niets kon ons tegenhouden.

Zaterdag 15 augustus 2020. De dag begint met een autorit naar Helmond. We passeren de camping in St. Anthonis en slaan linksaf richting Oploo. Een twintig minuten later staan we in Helmond bij mijn lieve moedertje. Bakkie koffie en dan hop terug naar St. Anthonis. Nu wel met de fiets.

De tocht begint om half 12. Drie minuten later staan we stil. Monique heeft een nieuw fietsje, Gijs 2.0. En haar zadel staat nog niet optimaal. Die van mijzelf ook niet, want Monique heeft een proefrit gemaakt op de mijne. Jaja, we hebben matching fietsjes. We wachten nog op de ANWB-certificering, maar die valt vanzelf in de bus.

We rijden Helmond uit via Scheepstal en slaan bij de Zuid-Willemsvaart rechtsaf richting Beek en Donk. We volgen het kanaal tot Boerdonk. Daar slaan we af richting het noordoosten. Een klein stukje verderop slaan we het bos in voor de eerste beproeving van Monique en haar nieuwe fiets.

Via een smal pad (stoffige bende) door het bos komen we bij Koks aan. Hier blijkt men een prima lunch te serveren. We nemen de Koks Lunchplank en krijgen een soepje, broodjes, een bitterballetje en pannenkoekje. Heerlijk! Na een uurtje ontspanning fietsen we door.

Het tweede deel van de route brengt ons nog dieper de Peel in. Via Mutshoek rijden naar Boekel. Wat een lang en gastvrij dorp is dat. Overal zien we borden met ‘welkom in de buurt’ in tuinen staan. Grappig! Na Boekel rijden we via het Rietven naar Venhorst. Niet veel later staan we op een groot heideveld in het St. Anthonisbos. Prachtig die paarse bloemetjes.

Daar beginnen ook de laatste drie kilometers. En in no time zitten en 40 km erop en staan we op plek 9 van de Vlagberg. We zetten onze nieuwe tent op en richten hem in.

Even douchen en dan naar St. Anthonis. Tijd voor een drankje en hapje. Een klein buitje passeert ons, maar onder de parasol is het goed vertoeven. We doen nog wat boodschappen en gaan terug naar de camping. Daar is het tijd voor onze tapas, een koud drankje en ontspanning.

Zondag 16 augustus 2020. De dag begint top. Heerlijk geslapen, alleen die krijsende kinderen altijd. Blegh! We staan rond achten op en doen een klein wandelingetje rond de camping. Wederom pakken we een mooi heideveld mee.

Na de wandeling is het tijd voor koffie en een ontbijt. Vandaag eten we pannenkoeken. Ze vallen wat tegen, maar het is een prima bodem voor de terugreis van onze mini-break.

Na het inpakken fietsen we eerst een stukje door het St. Anthonisbos. We passeren het heideveld en fietsen naar Westerbeek. Iets na dit dorp hebben we een mooie rustplek gevonden. Hij schijnt naast een grenspaaltje van de Peel te slaan.

Na dit ontspannen gedoe, wordt het tijd voor de tweede beproeving van Monique. We mogen nu over een pad met zeer los zand. Ze vindt het maar niets. Na het pad volgt een iets beter bospad, maar ook dat houdt niet over.

We verlaten het bos en fietsen nu richting De Rips. Hier is het tijd voor een koud drankje en gebakje voor we beginnen aan het laatste stukje. Dat laatste stukje begint langs de Stippelberg. Hier doen we nog een kleine detour om loopgraven van vlak voor WOII te bezichtigen.

We fietsen verder en gaan vlak voor Milheeze rechtsaf richting de Bakelse plassen. Hier volgt al snel de derde beproeving. Het gekozen pad blijkt een MTB route te zijn. Leuk, maar niet met bepakking. Het smalle pad is heuvelachtig en bochtig. We genieten.

Gelukkig komt ook aan dit pad een eind en zijn we via de Aarlese Vijver en Scheepstal weer snel bij moeders. Dat waren wederom 40 prima kilometers door die prachtige Brabantse Peel. Mooie bossen, afgewisseld met boerenland. Lekker rustig en aardig volk.

Inmidels zijn we weer thuis. Monique heeft genoten, vooral van de tweede beproeving. Volgende week weer!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Silver Gazelle

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.