Kom Dora!

De temperatuur begint goed op te lopen in Hurecourt, dus we moet efficiënt omgaan met onze energie. Voor de hitte een activiteit, tijdens de hitte goed hydrateren.

Dinsdag 20 juli 2021. Het zal een uur of vier zij geweest dat de vuilnis werd opgehaald. Kennelijk heel normaal in Frankrijk, maar echt lekker slaap je er niet bij.

Na het ontbijt is het tijd voor een lekker stukje fietsen. We besluiten voor Boucle de Amance te gaan. Een mooie rit van 50 kilometer met niet al te veel stijle beklimmingen en afdalingen. We vertrekken in de richting van Polaincourt en dalen langzaam af naar Saponcourt en Magny-les-Jussey.

De weilanden maken nu plaats voor wat bosrijker gebied en voor we het weten staan we middenin Tartecourt. Deze toeristische trekpleister biedt een bankje naast de kerk waar we genieten van een madeleine.

Kijk der genieten!

De route gaat verder richting Venisey en Montureux. Dan arriveren we in Boulay. Bij de lokale bar/epicerie/boulangerie bestellen we een orangina welke heerlijk smaakt. Na het drankje bekijken we de lokale attractie. Een plaquette bij de spoorbaan waar we kunnen lezen hoeveel Duitse treinen ze hier tijdens WOII hebben laten ontsporen.

Na Boulay volgt Pont d’Atelier. We schieten er doorheen om snel verder te fietsen in de richting van Amance. In dat dorpje is het tijd voor wat snelle suikers. Ik zie alle winkels van binnen en weet mijn handen te leggen op een klein zakje haribo, een pain au chocolat en een pakje tuc. Dat was zo’n beetje alles wat ze hadden. We klimmen verder naar St.Remy om voor het ziekenhuis te lunchen.

Dan volgt een kleine afdaling gevolgd door de klim naar Col de Paradis. Het is de eerste voor Monique, dus bovenop de berg mag ze poseren.

Nu volgt het leukste deel van de route. De afdaling van de col. Zonder al te veel moeite tik ik de 66,2 km/u aan. Monique blijft op 48,6 km/u steken, maar evengoed een mooi tempo.

Dan volgt het laatste deel van de etappe. We fietsen naar Melincourt om daar linksaf te slaan naar Polaincourt. Terug op de camping hebben we een keurige 50 km in de beentjes.

De rest van de middag doen we niet veel, anders dan even een bezoek aan de lokale supermarkt. Hier mocht ik overigens maar een van mijn twee kortingsbonnen gebruiken. De eerste was 2 cent op groenten, de andere was 15 euro op het geheel. Als goede Nederlanders zijn we voor de tweede gegaan.

Uiteraard eindigde de dag in het Theater, gevolgd door een BBQ en voor de afwisseling een spelletje met letters.

Woensdag 21 juli 2021. Vandaag is de dag van de watervallen. Daarvoor rijden we direct na het ontbijt richting de Vogezen. Onze eerste waterval is Cascade de Gehard. Een alleraardigst dingetje, ideaal om lekker rustig in te komen.

Na Gehard rijden we naar Cascade de Faymont. Deze blijkt precies naast mijn favoriete winkel in Frankrijk te liggen. Hoe is het mogelijk! Gezien de tijd van we eerst even shoppen bij Magasin de detail De Buyer. Wat een mooie spullen hebben ze toch. Ik hou me in en besluit niet die prachtige pannenset te kopen. Met vier leuke bordjes als alternatief gaan we tevreden terug naar de auto.

De waterval valt iets tegen,  maar Faymont kan natuurlijk maar één echte attractie hebben.

Voor de volgende watervallen tijden we naar het iets oostelijker gelegen Tenor. We parkeren bij le Petit Cascade de Tenor en zien gelijk dat het erg druk is. Ach boeiend, we komen voor het water, niet voor de mensen. We lopen naar de kleine waterval en kijken er kort naar. Een alleraardigste Franse dame wil ons wel even op de gevoelige plaat vastleggen. Als ik voorstel hetzelfde voor haar te doen, is haar vriend niet geïnteresseerd.

We moeten even zoeken, maar we vinden uiteindelijk het pad naar Le Grande Cascade. We lopen de twee kilometer bergop en lunchen halverwege bij een picknicktafel.

Als we niet veel later bij de grote waterval aankomen, is het er erg druk. Veel jengelende kinderen, naar ademhappende bejaarden en zo. We laten ons niet uit het veld slaan en maken een foto.

Ook hier weer een alleraardigste Franse dame die mijn telefoon wil vastpakken zonder dat ik daar om hoef te vragen. Weg telefoon, maar wel een leuke foto.

Oh nee, ze was echt oprecht aardig. We besluiten nog een stukje door te lopen en het wordt een soort ontdekkingsreis. Een stijle klim, goed kijken waar je loopt en soms flinke passen brengen ons naar de bovenkant van de watervallen. Hier is alleen niet zoveel te zien, vandaar dat ik nog even wat bergbeklimmerscapriolen uithaal om te komen bij het uitzichtpunt wat eigenlijk niet meer te bereiken is.

We lopen de alternatieve route terug. Er is niemand op dit pad, wat overgaat in een riviertje en derde waterval. Gelukkig zijn we goede ontdekkers en vinden we de weg toch terug naar de auto.

Daar het middag is, is het tijd voor de terugweg. Bij Fougerolles schieten we een winkeltje in met allerhande lekkere lokale dingen. Watertandend lopen we naar buiten met kaas, worst, jam en sap. Dan nog even een stop in de supermarkt zodat we verder niet meet hoeven te rijden deze week.

Terug op de camping genieten we van onze tartelletjes en een blikje orangina rouge. De verdere middag en avond zullen wel rustig verlopen. Zo niet, dan kom ik daar nog even op terug. Voor nu wens ik het jullie!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Silver Gazelle

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.