Vakantie!

Zomer 2021! Wat mag wel en wat kan niet? Met die vraag is Monique al tijden bezig. En als het dan bijna zover is, mogen we last minute de plannen weer bijstellen. Gelukkig ben ik in ieder geval de meest flexibele persoon die ik ken.

Donderdag 15 juli. Het nieuws over overstromingen wordt heftiger en heftiger. In de regio Ahrweiler is een dorp geraakt door een vloedgolf waarmee zes huizen zijn weggevaagd. Een kleine tien kilometer verderop hadden wij een Bed & Breakfast geboekt. Tevergeefs probeer ik contact te leggen met de verhuurder. Tijd voor plan B. Ik neem contact op met Hurecourt om te vragen of we een paar dagen eerder kunnen komen. Geen probleem! Ahrweiler wordt geannuleerd en een corona sneltest geboekt. Hopelijk zijn we negatief. Rond half zeven is het duidelijk, we mogen en gaan naar Frankrijk!

Vrijdag 16 juli 2021. On y vas! We checken de route en het lijkt dat we redelijk goed kunnen doorrijden. Oké, Luik moet gemeden worden, maar dat is niet zo’n probleem. Om 8 uur vertrekken we. Eerste halte corona vaccinatie centrum Malden. Ik mag een tweede shot halen. De dame vond me iets te vroeg, de afspraak was om kwart voor tien, maar vond ook dat je het maar vast gehad kon hebben.

Rond negen vertrekken we echt. De schieten de A73 op en zakken af naar het zuiden. Bij de A2 is het tijd om te tanken. Poging 1 is Roosteren. Het dorp blijkt afgezet en de pomp uitgeschakeld. Bij de Tango in Elsloo hebben we meer geluk en met een volle tank rijden we zo de grens over.

Na een stukje richting Luik langs de Maas te rijden zie je wel hoe hoog en hard het water stroomt. Bizar! Voor Luik slaan we linksaf richting Eupen. Daarna rijden we een stukje door de Ardennen en plots rijden we Duitsland binnen. Bij Bitburg is het pech! Een wegversperring en wat file. Zonde van de tien minuten vertraging. Na nog wat n-wegen arriveren we in Luxemburg om snel door te rijden via Metz en Nancy naar Contrexeville. Daar is het tijd voor boodschappen.

De laatste kilometers schieten voorbij en omstreeks half vijf staan we op de camping. We zetten de tent op.

Als die staat spoeden we ons naar het Theater. Tijd voor een drankje. Monique laat het Tinto Verano alarm weer afgaan en ik hou het bij witte wijn. Het is vanouds gezellig! Na de borrel gaan we aan de BBQ.

Dan is het bedtijd!

Zaterdag 17 juli 2021. De dag begint met koppijn. Een uitwerking van het vaccin en een verkeerd gepositioneerd hoofdkussen. Na een paracetamol, koffie en ontbijt is het wel voorbij-ig.

Nu het tijd is voor een activiteit, besluiten we richting Passavant la Rochere te gaan. Halverwege, bij Selles, stoppen we om even naar de rivier te kijken. Het water staat ook hier hoger dan normaal. Op de parkeerplaats vinden we een foodtruck. De uitbater vind mondkapjes overbodig en serveert een prima drankje.

We vervolgen de route en arriveren bij de glasfabriek. Uiteraard is deze net gesloten voor de lunch. Het blijven rare jongens die Fransen. Dan maar door naar Fontenoy le Chateau. In dit dorpje willen we naar de jachthaven. Er zouden mogelijk boottochten georganiseerd worden. Het is zowaar correct, de eerste is echter pas a.s. donderdag.

Vanuit de haven lopen we een rondje door het dorp. We komen langs diverse bezienswaardigheden zoals de kerk en de ruine van het kasteel. Al met al is het een prima bezigheid en ideale locatie voor de lunch.

Na de lunch maken we onze wandeling af, waarna we boodschappen gaan doen in St. Loupe. Daarna is het chill tijd op de camping. Monique wilde nog even poseren, dus bij deze het resultaat. Inmiddels heb ik ook bericht uit Duitsland. De B&B die we hadden gereserveerd is ook ondergelopen. De dame was blij met onze annulering. We wensen haar alle sterkte met het vervolg.

Na al dit vermaak werd het tijd voor het Theater waar de drankjes vloeien en de gezelligheid boventoon voert. Als afsluiter van de dag steken we de bbq aan en genieten we nog van de zonsondergang. Dat was een prima begin van onze vakantie!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Silver Gazelle

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.