Berlijn

Als het op Berlijn aankomt hebben Thijs en ik een lange geschiedenis. De eerste keer was met de interrail in 2002. Dit werd gevolgd door vele bezoeken (soms jaarlijks) tussen 2008 en 2017. Daarna zijn we niet geweest. Kortom het mocht wel weer een keer.

Donderdag 9 november 2023. Thijs arriveert rond 23:00 en na een kop koffie vertrekken we. Het is rustig op de weg en we komen langzaam in de richting van Berlijn. Als het een uur of vier is, is het tijd voor een klein dutje op een volle truckersplaats. Auto op slot en oogjes toe.

Vrijdag 10 november 2023. Na een uurtje slaap rijden we verder. Omstreeks 7 uur arriveren we bij Generator Hostel Prenzlauerberg. Vanuit hier nemen we de S-Bahn naar Friedrichstrasse om vervolgens toeristisch te gaan doen. We lopen langs de Spree naar de Reichstag en via Brandenburger Tor naar Alexanderplatz.

Reichstag
Alexanderplatz

Daar schieten we de U-Bahn naar Hauptbahnhof in. Als we het station verlaten treffen we een Curry36. Dat is boffen! We lopen richting Zoologischer Garten en vandaar door naar de Kurfurstendam.

Onze volgende stop is Hallesches Tor. Tijd voor een wandeling door Kreuzberg. We lopen naar Kottbusser Tor. Daar schuiven we de eerste döner naar binnen.

Kreuzberg

Na de verlate lunch nemen we het openbaar vervoer richting ons hostel. We checken in en checken even een uurtje uit. Een nacht overslaan breekt je toch op na je veertigste.

Tegen de klok van vijf gaan we naar Prenzlauer Berg. We beginnen bij het Zeiss-Grossplanetarium. Dan lopen we naar de Braugier Brewpub waar we een paar drankjes nuttigen. Na de drankjes is het tijd voor een maaltijd. Dat wordt de beste döner sinds tijden! Het ding weegt een kilootje en is heerlijk. We staan op klappen als we het restaurant verlaten. Om uit te buiken lopen we naar de KulturBrauerei. Vanuit daar nemen we de extended route met het openbaar vervoer terug naar het hostel.

Zaterdag 11 november 2023. De dag begint met barstende koppijn. Zorgzaam als hij is, gaat Thijs op zoek naar een apotheek voor wat paracetamol. Na twee pillen en nog wat slaap sta ik op en zijn we klaar voor ons uitstapje naar Sachsenhausen. Dit voormalig concentratiekamp ligt net buiten Berlijn. Een heftige plek, met heftige verhalen en heftige herinneringen.

Sachsenhausen

Na het bezoek rijden we terug naar Berlijn. Daar nemen we de metro richting de vlooienmarkt bij Marheinekeplatz. We doen een rondje en lopen via de Bergmannstraße terug naar de Mehringdamm. Deze wandeling levert twee traditiegetrouwe bezoekjes op. Eerst nuttigen we een weizen bij het legendarische Café Atlantic. Daarna genieten we van een perfecte worst van Curry36.

Perfectie in een bakje

Om het oude aan te vullen met wat nieuws gaan we naar Tempelhofer Feld. Dit voormalige vliegveld is sinds kort open voor het publiek. We beginnen met een bezoek aan de THF Tower. Hier is een interessant museum over de historie van de luchthaven. Zo leren we dat ze ten tijde van de luchtbrug negen maanden lang iedere drie minuten een vliegtuig landde om West Berlijn te bevoorraden. Na het museum lopen we nog even het terrein op. De donkertje midden in de stad laat zien hoe immens groot het is.

Tempelhof

We nemen de metro naar Oranienburger Straße. We lopen deze straat uit en zien dat deze aanzienlijk sjieker is dan jaren geleden. We passeren een soort streetfood plein en eten een gozleme. Dan lopen we nog een rondje door de Hackescher Markt. De metro brengt ons vervolgens naar de Pfefferberg waar we bij Pfefferbrau een biertje nuttigen. Na het drankje nemen we een willekeurige tram die plots bijna voor ons hostel stopt.

Zondag 12 november 2023. We checken uit en pakken de tram naar het Mauerpark. Hier is altijd een goede vlooienmarkt. We lopen twee rondjes en het lukt Thijs een ‘prachtige’ vogel te scoren. Na een heerlijke Thüringer als ontbijt lopen we nog naar het Arkonaplatz waar nog een pracht van een vlooienmarkt is.

Een prachtige vogel

Op weg terug naar het hostel pakken we nog een döner als lunch. Een mooie afsluiter van een mooi weekendje Berlijn waar we oude herinneringen hebben opgehaald en nieuwe hebben gemaakt.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Silver Gazelle

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.