Dat ging net goed

Ik schenk nog een glaasje Veuve Ambal Crémant de Bourgogne Grande Cuvée in wanneer ik aan dit bericht begin.

Dinsdag 7 september 2021. Ook vandaag staan we weer op. We ontbijten, ditmaal een pain au chocolat en croissant. Dan is het tijd voor de route ‘waterval vanaf camping’. De route is 37 kilometer en bevat een wandeling naar de waterval van Balanod.

We beginnen vanaf de camping en gaan in de richting van Condal. Waar we gisteren begonnen met een fikse klim, beginnen we vandaag met een mooie afdaling. Ik zet meteen de v-max voor vandaag op 63,6 km/u.

We passeren Condal en rijden rechtdoor richting St. Amour. Net nadat we via een tunneltje de A39 passeren slaan we linksaf een leuk landweggetje op.

Na het spoor moeten we rechtsaf om gelukkig snel weer linksaf te slaan. Het lijkt wel of het wegdek, wat aflopend is onze fietsen probeert vast te houden. Na wat andere landweggetjes arriveren we in Balanod. Hier is onze eerste stop, een waterval. Om er te komen moeten we eerst een stukje klunen langs vers gezaaid teer. Een plakkerige bende van gewelste!

Na het teer passeren we de lokale watermolen en kunnen we onze fietsen parkeren. Wat volgt is een wandeling door het bos richting de waterval. Wandelen op fietsschoenen is sowieso geen aanrader, en daar ik gisteren mijn beschermkapje verloren  ben, loop ik mijn schoenplaatjes nu naar de kloten. Gelukkig kosten ze geen twintig euro per paar.

De waterval is mooi, maar we kunnen niet zover komen als we wensen. Een boom versperd de route en door het water schijnt niet te mogen. Braaf als we zijn, kijken we van een afstandje.

Na de waterval moeten we een stukje terug, dat betekenr weer klunen. Maar wat daarna volgt is wel weer prachtig! Een klimmetje van zo’n 4 kilometer lang waar we 200 meter omhoog gaan (steigen of stijgen is even te lastig). Dat is gemiddeld 5% en daarmee best pittig. We doen het met twee vingers in de neus.

Bovenop de berg volgt een plateau welke ons brengt naar Montagna-la-Reconduit. Vanaf daar volgt nog een klimmetje wat ons brengt naar een hoogte van 550 meter.

Vanaf daar volgt de afdaling. In enkele minuten dalen we naar een hoogte van 220 meter. Ondertussen stoppen we zelfs nog voor een kleine pauze bij een lokaal kasteel.

Van al dat dalen krijg je natuurlijk honger. Gelukkig is er in St. Amour een prima restaurant waar we een daghap kunnen krijgen. Dit godsnaam bestaat uit garnalen vooraf, carpaccio van zwaardvis als hoofd en appelcake toe. Heerlijk! En dat voor maar vijftien euro p.p.!

Na het godenmaal fietsen we de laatste 10 kilometer terug naar de camping. Her en der vinden we nog een heuveltje, maar dat valt allemaal wel mee. Na 37 kilometer is het gebeurd en springen we snel onder de douche.

Hier is geen foto van

Na de douche rijden we even terug naar St.Amour voor wat boodschappen. Daarna is het relaxen geblazen op de camping. Tijdens dat relaxen schenk ik een glaasje Veuve Ambal Crémant de Bourgogne Grande Cuvée in. Dat gaat overigens net goed, het ging bijna over het randje.

En uiteraard was dat fietsen omhoog niet iets wat met twee vingers in de neus gebeurde. Monique stierf een langzame dood. Dat geeft echter niet, want ik ben meer dan trots op haar. Ze doet het toch mooi even!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Silver Gazelle

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.