Het zal wel niet geloofd worden, maar we hebben Nessie vandaag gezien. Halverwege onze tocht langs het misschien wel het meest bekende meer ter wereld, kwamen we haar tegen.
Dinsdag 16 juni 2026. Wat worden we toch heerlijk wakker als het windstil is. We slaan het ontbijt op de camping over en rijden direct naar The Cromarty Bakery. Daar halen we ons ontbijt to go.

We duiken ook nog even de lokale super in, maar bij de kassa wordt gemeld dat er voor tien uur geen alcohol verkocht mag worden. Stupid Scotish Law zegt er achteraan. Daar gaat mijn souvenir.
Next up is Loch Ness. Voor we daar arriveren schieten we nog even de B&Q in voor een nieuw rolletje Duct Tape. De linker spiegel hing er wat slapjes bij vanochtend.
We beginnen bij Loch Ness met een uitzichtpunt. Ik maak direct van de mogelijkheid gebruik om in het meer te staan zonder natte voeten te krijgen.

Dan door naar Drumnadrochit. Een klein dorpje aan de oever. We schieten wat winkeltjes in en drinken er koffie. Charlie is blij, want overal krijgt ze aandacht.

We slaan Urquhart Castle over. Dit is echt een toerist trap, zelfs voor de parkeerplaats moest je een plek reserveren. En dat voor een ruïne.

Ik probeer de Falls of Divach te bereiken. Ondanks dat ik het negeerde, loog het bord dat de weg afgesloten was niet. Ach wie niets waagt, wie niet wint.
Vlak voor we het uiterst toeristische Fort Augustus passeren vinden we Invermoriston Bridge met daarbij een prima waterval. Een mooi moment om de beentjes weer even te strekken.

We passeren de zuidkant van Loch Ness en rijden via de oostkant weer naar het noorden. Bij Suidhe Viewpoint genieten we van zowel het uitzicht als van onze op Orkney aangeschafte lunch (broodjes met gerookte zalm).

Dan gaan we verder naar de Falls of Foyers. Uiteraard komen we onderweg nog iets leuks tegen. Ditmaal een brug waar paarse bloempjes tegen aan groeien.

Dan volgt de wandeling naar Falls of Foyer. Het is maar goed dat we voor de korte wandeling gingen, want buiten dat de lange niet langs de waterval komt, was het de brug vlak voor het einde van die route ingestort.

Na het bezoek aan de waterval genieten we van een van de Loch Ness Ice Cream factory. Ja, het is er warm genoeg voor.

We besluiten om te kijken of we bij Castle Roy in Nethy Bridge kunnen overnachten. Dit ligt dicht bij de Cairngorns, een berggebied waar Monique graag naartoe gaat. De weg ernaar toe is prachtig! We rijden door bossen en een heuvelachtig landschap. Het hoogtepunt is de houten brug waar we over moeten.

Castle Roy is leuk! We lopen een rondje om en door het kasteel en genieten van het uitzicht op de wit besneeuwde bergtoppen van de Cairngorms. We besluiten echter hier niet te overnachten, maar door te rijden naar die witte toppen.

Het is een rit van zo’n dertig minuten. We stoppen uiteraard eerst nu de Eggs en Cake box die ik spot. Ook stoppen we even bij Loch Morlich. Prachtige plekken aan het meer, maar daar mogen we niet overnachten.


We rijden de berg op en arriveren bij de camperplaats voor 45 voertuigen. Er staat er niet één. Het is heel duidelijk hoe dat kan. Het is een kale scheve vlakte zonder enige vorm van charme. Daar betaalt geen mens 17,5 GBP voor. We zoeken verder en vinden een lay by waar al twee campers staan. We passen er makkelijk bij, maar merken al gouw dat het wel heel scheef is. Dat valt op geen enkele manier te compenseren. We zoeken verder.
We rijden weer naar de grote camperplaats. Nee, dat is echt niets. De parkeerplaats van het skiresort dan? Nee, te duur en nog altijd scheef. Terug naar de lay by. We zoeken het minst scheve stuk en even accepteren we het. Maar al snel komen we tot de conclusie dat al dit gemier niet gaat leiden tot een goede nachtrust. We leggen het uitzicht nog even vast en rijden terug naar Castle Roy.

Terug bij het kasteel lijkt het een privé plek te worden. Maar, al snel arriveren er twee Franse campers die naast ons komen staan. Je kunt niet altijd zes gooien.

We beginnen met een apéro op het bankje voor het kasteel. Daarna schotel ik een beste maaltijd voor aan Monique. Vandaag lamsvlees, aardappelkroket en broccoli.

Daarna genieten van de rust en stilte die af en toe bruut verstoord wordt door een passerende auto. Dat hindert niets, want wij hebben vandaag Nessie gezien!

Sander schrijft Silvergazelle.nl, waar hij samen met Monique en hond Charlie het leven onderweg vastlegt — van jaarlijkse tradities tot kleine avonturen dicht bij huis. Hij houdt van goede koffie, mooie wandelingen en alles wat het leven nét een beetje leuker maakt. Op zijn blog deelt hij verhalen, foto’s en recepten met een nuchtere blik en een glimlach.