Iets met watervallen

Oud en nieuw op de camping. Iets anders dan gehoopt. Iets anders dan verwacht.

Zondag 31 december 2023. Het was koud en we dachten voor wie zouden we in godsnaam opblijven. Rond een uur of tien gingen we richting onze tent. Helaas dacht de camping daar anders over. Het lawaai was nog wel te negeren, maar kinderen die het normaal vinden om stenen naar tenten te gooien niet. We besluiten toch maar wakker te blijven en genieten van de sterrenhemel. Mooier vuurwerk zul je niet snel vinden, zeker niet als je het vergelijkt met de drie mini vuurpijlen die ze hier gescoord hadden. Gelukkig nieuwjaar!

Night Sky

Na twaalven gaan we toch ons bed in, zoals velen op de camping. De hillbillies naast ons echter niet. Die blijven lawaai maken. We vallen toch in slaap en worden rond achten wakker. We ruimen de tent op en zien dat er twee kleine gaatjes in zitten. Bedankt!

Na het ontbijt vertrekken we en rijden we richting Haast. Dat is iets wat we vandaag sowieso niet hebben. We doen rustig aan en al na tien kilometer hebben we een eerste stop met uitzicht over Lake Wanaka.

Lake Wānaka

Tweede stop is een heerlijk wegrestaurant in Makora. We drinken er wat. Dan rijden we verder over wat inmiddels de Haast Pass is geworden. De eerste stop zijn de Blue Pools. Deze zijn niet toegankelijk daar de brug er naartoe is afgesloten. Dit houdt ons echter niet tegen en we gaan niet over de brug, maar door de river naar de Blue Pools. Uiteindelijk staan we tot net boven de knietjes in het ijskoude water, maar we bereiken ons doel!

Blue Pools

Na het bezichtigen van de deze poeltjes in de rivier lopen we weer via het ijskoude water terug. De nieuwjaarsduik is gelukt! Dan na een korte wandeling staan we weer bij de auto. Een Chinees heeft panne en vraagt of we even kunnen helpen duwen. Dat is op zich prima, maar damn wat is die 4X4 zwaar.

We rijden verder en stoppen bij de Haast Pass Lookout. Het is dertig minuten lopen volgens het bordje. Monique vind het gezegend en slaat over. Dat is iets wat ik niet kan, dus ik begin aan de wandeling. De dertig minuten blijken er twaalf te zijn, maar wel weer stijl omhoog. Ik geniet even van het uitzicht voor ik weer naar beneden zweef.

Nu de afdaling van de Haast Pass is begonnen begint het waterval festijn. Nummer één: Fantails.

Fantails

Nummer twee: Thunder Falls.

Thunder Falls

Dan is het tijd voor een lunch bij Pleasant Flat. We bakken er een eitje en balen dat onze ready to eat avocado alles behalve ready to eat is. Niet veel later arriveren we bij waterval nummer drie: Roaring Billy.

Roaring Billy

Gevolgd door een kleine speurtocht naar de hidden gem en nummer vier: Depot Creek Falls.

Depot Creel Falls

Nu we alle watervallen bekeken hebben is het tijd om door te rijden naar Haast. Hier melden we ons bij het geboekte motel. Althans dat dachten we, we staan namelijk bij het verkeerde motel. Die van ons is een paar honderd meter verderop. We melden ons nog een keer en krijgen kamer 37 toebedeeld. Prima! De auto kan voor de deur, er is een douche met warm water en we kunnen hier wassen. Ik maak een waslijntje en verder gebruiken we de middag om even te ontspannen. Dat kunnen onze benen sowieso wel gebruiken!

Rond een uur of zes lopen we naar het restaurant waar we een hapje en drankje doen. Monique geniet van de lamspoten, ik van een burger. Ondertussen boeken we een helikoptervlucht naar de gletsjers hier. Iets wat qua duurzaamheid niet oké is, maar wel een lang gekoesterde wens van me is.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Silver Gazelle

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.