Het is genieten in de Cairngorms, een prachtig natuurgebied waar we wandelen, veel herten spotten en genieten van een Afternoon Tea.
Woensdag 17 juni 2026. We rijden verder door de Cairngorms en komen in de Glenlivet Estate. Een heuvelachtig gebied, wat in de wolken toch een beetje de wijdheid verliest.

Nadat we Lecht ski resort passeren komen we langs een uitzichtpunt wat ons zicht geeft op Corgarff Castle. Ook staan hier The Watchers, een beeldhouwwerk wat net als ons over de vallei uitkijkt.

Daar het tijd is voor een warm drankje, schieten we het theehuis Goodbrand & Ross Corgarff Strathdon in. Ik ga vandaag voor een dubbele espresso, Monique neemt de chai latte. We delen een scone met jam en Cream.

Bij de Ringing Stone laten we wat keien van de steen rollen. De steen maakt dan een rinkelend geluid.
We gaan door naar de Cambus o’ May Suspension Bridge. Een replica van een oude hangbrug.

Een van de hoogtepunten vandaag is Spittal of Glenmuick. Hier maken we een wandeling van zo’n 5 kilometer die Monique verlengt naar ruim 7. De tocht loopt helemaal in een vallei naar Loch Glenmuick. We starten met een groep herten.

De tocht loopt naar het meer en als we er zijn besluiten we even langs het meer te lopen. We hopen dat we even om het hoekje kunnen kijken om te zien wat daar is. Het blijkt meer meer te zijn.

Terwijl we de detour doen komen we op twee meter langs deze knapperd.

Na de wandeling is het tijd om ons posh aan te kleden. We hebben een date! Ter ere van Monique haar verjaardag had ik haar een afternoon tea gegeven. Waar kun je zoiets beter doen dan in Rothesay Rooms in Ballater?

Monique vond de bitterbal van Haggis en de Cullenskink soep het lekkerst. En daar heeft ze ook helemaal gelijk in.

Na deze verwennerij besluiten we de bergen van de Cairngorms weer in te rijden. We zitten nu aan de andere kant van het nationale park en buiten dat het er stukken rustiger is, is het er ook stukken mooier. In de zoektocht naar een plek om te overnachten parkeren we naast een oudere dame die ons even attendeert op een groep herten op de berg.

Ook wijst ze ons op een leuke wandeling. Gewoon een kwestie van de Glen in lopen. Nadat we het berggebied even op en neer gereden zijn op zoek naar een leuke plek om te slapen komen we toch weer terug bij de plek waar we net met de dame stonden te praten. De wandeling leidt ons langs de Monega Waterfalls.

Uiteindelijk zetten we Vanry iets verderop neer. We vinden een mooi zijstraatje waar we lekker in de luwte staan.

Onze avond begint met een lekker drankje. We eten vanavond soep, wat na zo’n afternoon tea meer dan genoeg is. Morgen gaan we weer verder!
Sander schrijft Silvergazelle.nl, waar hij samen met Monique en hond Charlie het leven onderweg vastlegt — van jaarlijkse tradities tot kleine avonturen dicht bij huis. Hij houdt van goede koffie, mooie wandelingen en alles wat het leven nét een beetje leuker maakt. Op zijn blog deelt hij verhalen, foto’s en recepten met een nuchtere blik en een glimlach.
Een gedachte over “Tea Time”
Weer bedankt voor de update!